Elektroniikasta kiinnostunut taksikuski Pekka on 30-vuotias mies vailla emäntää. Pekka asuu yksin ja vapaa-aikana on varsin yksinäistä jos kavereilla sattuu olemaan muuta menoa. Hän hakee lohtua katsomalla elokuvia, pelaamalla uusimpia pelejä ja vaikkapa juomalla erikoiskahveja.
Hyvästä ruoasta pitävä opettaja Liisa on 55-vuotias kahden aikuisen lapsen äiti. Liisan mies on kuollut ja lapset muuttaneet pois kotoa kauan aiemmin. Hän on varsin sosiaalinen tapaus ja ravintolaillalliset ystävien seurassa ovat mieluisia. Lapset vierailevat silloin tällöin hänen luonaan.
Pekka voisi ostaa vaikka Jura Impressa C5 kahvikoneen jolla hän voi keitellä mieluistaan kahvia illat pitkät.
Liisa varaa matkan Ranskaan jossa hän voi tavata poikansa ja yhdessä ystävänsä kanssa maistella paikallisia ruokia ja viinejä.
Ostoprosessi
Pekka on katsellut kahvikonetta tai kunnollista kahvinkeitintä jo pidempään. Sopivasti postiluukusta kolahtaa mainos jossa mainostetaan em. kahvikonetta. Pekka päättää lähteä paikanpäälle katsomaan millainen masiina käytännössä on. Hän kyselee myyjältä ummet ja lammet saaden itseä tyydyttäviä vastauksia. Myymälässä ei ole muita vastaavanlaisia ollenkaan joten Pekka päätyy kyseiseen tuotteeseen.
Yritysten segmentointi
Elektroniikkaa myyvällä liikkeellä on laajat kohderyhmät riippuen myymälän valikoiman laajuudesta. Yhtälailla 15-vuotias tyttö voi ostaa itselleen elektroniikkaa kuin myös lähes 100-vuotias papparainen. Väittäisin, että lähes jokaisesta suomalaisesta kodista löytyy elektroniikkaa jossain muodossa.
Matkatoimistojen kohderyhmänä on varmasti myös koko väestö. On erikseen lapsiperheille, sinkuille, eläkeläisille jne omia matkapaketteja jotka ovat räätälöity matkustajien tarpeiden mukaan. Jos matkatoimistoista ei löydy juuri oikeaa valmismatkaa, on niitä helppo koota kunhan ottaa huomioon ajan riittävyyden, välimatkat ja hinnan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti