keskiviikko 7. joulukuuta 2011

Markkinointimix

Valitsin tarkasteltaviksi yrityksiksi pikaruokala Subwayn, vakuutusyhtiö Ifin ja vaateliike H&M:n. 


Tuote
Subway myy erilaisia patonkeja, salaatteja, juomia ja aterioita. Hinnat ovat suht edulliset. Viikon jokaisena päivänä on erilainen patonki normaalia halvemmalla. On myös joitain tiettyjä patonkeja joita saa kausiluontoisesti. Aterian voi koota ottamalla patongin, limsan ja jälkiruuan.


If sen sijaan myy erilaisia vakuutuksia sekä henkilö- että yritysasiakkaille. Vakuutuksista saa S-Ryhmän bonukset kaupan päälle. If on Pohjoismaiden johtava vahinkovakuutusyhtiö ja kuuluu Sampo-konserniin. "Ole huoletta. Me autamme."


H&M on erikoistunut edullisiin vaatteisiin (jotka on valmistettu halvan työvoiman maissa). Laatu on yleensä hyvä ja valikoima laaja.


Mainonta
Jokainen näistä käyttää mainonnassaan kaikkea mahdollista, sisältäen tv-mainokset, lehtimainokset, radiomainokset, julisteet katujen varsilla, asemilla, bussipysäkeillä jne. Tällä hetkellä varmaan yksi suosituimmista mainontakeinoista on internet. Moni yritys keskittyy mainostamaan internet sivuillaan tai sosiaalisessa mediassa esim. facebook. Itseltä löytyy esim. Subway facebookin tykkäyksissä jonka seurauksena uusimmat päivitykset lävähtävät seinälle heti ilmestyttyään.


Hinta
Subwayn hinnat ovat varsin edullisia täytteiden määrän nähden. Verkosto on tiheä ja laaja joka vaikuttaa tuotteiden hintaan myönteisesti. He pystyvät ostamaan tuotteita sisään halvemmalla kuin moni muu pulju jolla myymälöitä on vaikkapa pari kappaletta jolloin sisäänostohinnat ovat varmasti korkeammat kuin sellaisella firmalla jolla ostetut määrät ovat suuret.


Ifin vakuutukset ovat ainakin meidän tapauksessamme olleet selkeästi halvimmat kilpailutuksen jälkeen. Ehdot ovat paremmat kuin monessa muussa vakuutusyhtiössä. Varmasti myös S-Ryhmältä saatavat bonukset Ifin vakuutuksista vaikuttavat joillakin yhtiön valintaan. 


H&M myy edullisia vaatteita. Suurin osa vaatteista on valmistettu Aasiassa jossa valmistuskustannukset ovat pienemmät kuin esim. Euroopassa. Monessa vaatteessa lukee Made in Indonesia, Bangladesh tai joku muu vastaava. Edes pitkät kuljetusmatkat ja niistä johtuvat kustannukset eivät nosta hintoja samalle tasolle kuin puhtaasti kotimaisten vaatteiden hinnat ovat.


Henkilöstö
Subwayn patonkeja on yleensä tekemässä muutama henkilö kerrallaan (riippuen paikan koosta), mutta homma toimii ja patongit valmistuvat nopeasti.


H&M myymälässä löytyy muutama myyjä, osa kassoilla, osa järjestelemässä vaatteita. Moni myymälässä asioiva henkilö tietää millaista vaatetta hakee eikä näinollen tarvitse paljonkaan apua.


If myy vakuutuksia ja erilaiset vakuutukset ovat niin monimutkaisia, että niiden selvittämiseen tarvitaan henkilökohtainen asiakaspalvelija. Nämä asiakaspalvelijat tietävät vakuutuksista sen verran paljon, että osaavat selvittää ne lähes idiootillekin.


Saatavuus
Markkinointikanavia on sen verran monenlaisia, että on ihme jos joku ei missään elämän vaiheessa törmää mihinkään näistä em. yrityksistä. Eri asia on kuitenkin, kiinnostaako kyseiset yritykset ja niiden tarjoamat tuotteet ihmisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti