Asiakaspalvelutilanteissa on monenlaisia muuttujia jotka vaikuttavat tavalla tai toisella tilanteen sujuvuuteen ja tyytyväisyyteen/tyytymättömyyteen.Omalle kohdalle on sattunut sekä hyviä että huonoja asiakaspalvelutilanteita. Osaan olla riittävän vaativa asiakas ja läheskään kaikki asiakaspalvelijat osaa palvella mielestäni riittävän hyvin.
Huonoja asiakaspalvelutilanteita on vaikka muille jakaa. Jos esimerkiksi myyjä ei ymmärrä todellista tarvettani kun olen ostamassa jotain tietynlaista tuotetta jossa on tietyt ominaisuudet ja jotkut tietyt ovat ehdottomasti ei listalla. Jos on ostamassa esim. kännykkää joka pitää olla Android järjestelmällä varustettu, on myyjän turha alkaa kertoa nokialaisista puhelimista (Nokia on peestä).
Miksi ihmeessä lehtikauppiaat eivät voi uskoa jos kerran sanoo ettei kyseinen lehti kiinnosta? Yleensä jos vahingossa vastaan lehtikauppiaalle, jätän puhelimen pöydälle ja annan myyjän selittää jotain. Aikansa selitettyään myyjä huomaa ettei turhaan tarvitse yrittää.
Viime kesänä ostaessamme uutta autoa myyjä yritti ehdottaa autoa jonka hinta oli 5-kertainen meidän ajattelemaamme hintaan, hinnalla oli aika suuri merkitys. Lisäksi kyseinen auto oli muistaakseni bensakoneella kun mainitsimme että täytyy olla dieselkoneella. Marssimme viereiseen liikkeeseen jossa palvelu oli täysin toista. Myyjä etsi autoistaan sellaiset meitä kiinnostivat autot eikä edes katsonut muita. Tässä nähtiin miten erilaisia tilanteet voivat olla. Aina ei ole asiakkaassa vika.
Pienten lasten äitinä olen käynyt ostamassa lastentarvikkeita niihin erikoistuneista liikkeistä. Joskus on ollut tarkat kriteerit mitä ominaisuuksia vaadin. Nimeltä mainitsemattomassa liikkeessä olemme yleensä saaneet hyvää palvelua ja omat toiveet on otettu huomioon useamman kerran.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti