Asiakaspyramidissa on 6 eri tasoa: suspekti, prospekti, kokeilija, kanta-asiakas, avainasiakas ja suosittelija. Asiakkaasta ei välttämättä tule kaikkia näistä missään vaiheessa. Esimerkkitapauksina elektroniikasta kiinnostunut taksikuski Pekka ja hyvästä ruoasta pitävä opettaja Liisa.
Pekka on kuullut uudesta Helsingin Jätkäsaaressa avatusta Verkkokaupasta (kukapa ei olisi kuullut tai nähnyt mainoksia). Hänestä tulee Verkkokaupalle suspekti. Pekka vierailee liikkeessä jolloin hänestä tulee prospekti. Pekka ostaa Verkkokaupasta kotiinsa vaikkapa kotiteatterijärjestelmän. Näin hänestä tulee kokeilija. Kotiteatterijärjestelmä tuntuu hyvältä hankinnalta ja häntä jää harmittamaan monta muuta hyvää tuotetta. Pekka palaa liikkeeseen ja ostaa useammalla eri kerralla taulutelevision, läppärin, älypuhelimen jne. jolloin hänestä tulee kanta-asiakas. Jatkossa Pekka ostaa kaiken elektroniikan Verkkokaupasta ja hänestä tulee avainasiakas. Pekka suosittelee ystävilleen Verkkokauppaa ja hän toimii siinä suosittelijana.
Liisa pitää hyvästä ruoasta ja ystävän vinkkaamana hän kuulee Lappi Ravintolasta. (suspekti) Liisa päättää kokeilla ystävänsä kanssa Ravintolaa. (prospekti) Hän haluaa alkuruoaksi muikun mätiä ja pääruoaksi haudutettua poron potkaa. (kokeilija) Ruoka on hyvää. Liisa päättää käydä kokeilemassa jotain toista ruokaa myöhemmin 90-vuotiaan tätinsä kanssa. (kanta-asiakas) Tässä vaiheessa Liisa huomaa Ravintolan ruokalistan olevan kaupungin paras. (avainasiakas) Liisa suosittelee kaikille tutuilleen kyseistä ravintolaa. (suosittelija)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti